Cronica FlipFlop - Concert Luna Amară

„Vine, vine pri-i-mă-va-ra. O aduce Lu-na A-ma-ra”

Dacă, în mod normal, „resuscitarea” naturii este fenomenul care notează sosirea primăverii, aseară, în Irish & Music Pub, cei care au anunțat venirea acesteia au fost băieții de la Luna Amară. Așa că, după ce ne-au încălzit cu muzica lor pe întreaga perioadă a sezonului rece, Mihnea Blidariu (voce, chitară, trompetă), Nick Făgădar (voce, chitară), Răzvan Cristea (tobe), Sorin Moraru (bas), Mihnea Andrei Ferezan (chitară armonie) ne stau alături și la acest început de nou anotimp.

Așa se face că, la aproape patruzeci și cinci de minute după ora 21,00 – ora oficială, anunțată pe afiș – în fața unei săli impresionant de pline, odată cu prima piesă, Ego nr.4, s-a dat startul unui concert care, în concepția mea, întrunește majoritatea criteriilor din care poate rezulta un concert mai mult decât reușit. Vorbind despre cei de la Luna Amară, a căror experienţă nu mai lasă loc de interpretări, țin să aduc, totuşi, în discuţie, buna comunicare dintre aceştia şi public. Chiar dacă la finalul fiecărei melodii, aceasta era asigurată de introducerea făcută fie de Nick, fie de Mihnea melodiei care urma, au existat momente în care conexiunea existentă dintre cei pe de-o parte și alta a scenei nu necesita cuvinte. Publicul a fost cât se poate de dedicat, deschis și receptiv. Mixt în ceea ce privește vârsta, publicul s-a așezat, de la sine, strategic, astfel încât, începând cu tineretul super entuziast din primele rânduri, pe măsură ce te îndepărtai de scenă, se putea remarca un public tot mai matur, mai potolit și poate mai avizat. Este impresionant, totuși, cum în ciuda frecvenței cu care se desfășoară concertele Luna Amară în Cluj, din toamnă și până în prezent, Mihnea, Nick, Răzvan, Sorin, și Mihnea (mic) reușesc încă să umple sălile de concerte.
Încă de la primele piese interpretate de Mihnea, Ego nr.4 și Dizident, energicii din primele rânduri și-au intrat în atmosferă și, antrenați într-un continuu headbanging, și-au lăsat pletele să „zburde” printre acorduri muzicale, flash-uri ale aparatelor foto, și vocile celor doi vocaliști Luna Amară. Și pentru că tot vorbim despre un concert organizat în spiritul sosirii primăverii, odată cu ea au venit și câteva melodii noi ale celor de la Luna Amară. În gol – piesă în primă audiție în Cluj – și Are we happy now? sunt două dintre melodiile care vor ocupa câte o poziție pe viitorul material discografic semnat Luna Amară. Cu toate că Are we happy now? – acum într-o formă finală – a mai fost prezentată publicului, Nick a simțit, totuși, nevoia să citească versurile ambelor piese de pe o foaie, ce se afla pe scenă. Din categoria „piese de pe viitorul album” mai fac parte și Pietre în alb (cântată de Nick) și Versus (cântată de Mihnea), care, însă, a ajuns la urechile publicului clujean cu cel puțin un an în urmă.
Este imposibil să nu se simtă ori observe, mai ales într-un concert, modul în care Nick și Mihnea își cedează unul altuia microfonul și, implicit, rolul de vocalist. Personal, îmi place completarea asta dintre cei doi. Ba mai mult, cred că aduce atât formației, cât și concertelor, mult mai multă varietate și dinamism, decât în majoritatea cazurilor, unde formațiile au un singur solist. E refreshing de fiecare dată când îl vezi pe unul dintre ei cedându-i celuilalt microfonul, în favoarea altui instrument – chitara sau trompeta, după caz. De astă dată, însă, microfonul nu a fost împărțit doar între Nick și Mihnea, ci și între cei trei invitați ai lor. Marcel Hosu, solistul formației Alternative Quartet, a fost cel dintâi invitat care i-a acompaniat pe Nick și Mihnea (sau viceversa – Nick și Mihnea l-au acompaniat pe Marcel) la interpretarea piesei Somn. Intervenția în melodie a fiecăruia dintre ei a fost una cât se poate de fericită, astfel încât, la final, publicul a aplaudat, urlat și manifestat la modul aproape frenetic. La interval de doar câteva melodii a urcat pe scenă Mihai, solistul formației Front, pentru o abordare mult mai agresivă (și poate mai inspirată?) decât varianta de studio a piesei Happiness Provider. Pe parcursul ultimelor două melodii ale setlist-ului, Oraș și Folclor, cei prezenți au ridicat atmosfera la un rang de extaz, unde headbanging-ul era ca la el acasă. „Întâmplarea” bisului a fost de la sine înțeleasă, unde pe melodiile Loc Lipsă și Gri Dorian s-a pliat vocea solistului formației Skullp, Cătălin – care, de asemenea, este și fratele lui Sorin, basistul formației Luna Amară. Alte melodii, care, după cum ne-am obișnuit, nu lipsesc din playlist-ul celor de la Luna Amară au fost Albastru, Chihlimbar și Roșu Aprins. La acest set de piese, publicul, cu a sa atitudine, m-a impresionat a nu-știu-câta-oară în seara respectivă. După primul vers al melodiei Albastru, publicul a preluat controlul, cântând singur mai bine de-o strofă din piesă. Aceeași poveste s-a repetat și în cazul melodiei Roșu Aprins – ]ntr-o variantă ceva mai acustică – unde cei prezenți au cântat în cor, cot la cot cu Nick.
Și pentru că, totuși, nu putea fi totul atât de minunat, sonorizarea este singurul lucru care a cam „scârțâit” aseară. Deși în rândul publicului nu s-au putut observa plângeri față de felul în care se auzea, cei de pe scenă au părut a fi mai mereu nemulțumiți. Din câte mi-a fost dat să „citesc” după body language-ul lui Mihnea din timpul melodiei În ceruri, sound-ul nu a fost tocmai cum trebuie, microfoniile fiind prezente, efectiv, pe parcursul întregului concert.
În final, rămân să mă gândesc care dintre părți a fost mai onorată aseară: cei din public pentru că au participat la un asemenea concert Luna Amară, sau Luna Amară pentru că a beneficiat de un asemenea public?

Text: Ioana Tăut

Sursă: Cronica FlipFlop - Concert Luna Amară